Big Bend National Park en Rio Grande - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Gosse en Nellie Kolbeek - WaarBenJij.nu Big Bend National Park en Rio Grande - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Gosse en Nellie Kolbeek - WaarBenJij.nu

Big Bend National Park en Rio Grande

Door: G. Kolbeek

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Nellie

07 Mei 2011 | Verenigde Staten, Houston

Donderdag 28 april zijn we via een wat noordelijke route door Texas naar het westen gereden naar het Natinal Park de Big Bend. We hebben een tussenstop met overnachting gemaakt in Midland Tx, een stadje net onder de Texas panhandle in het olie rijke gebied. Links en rechts van de weg honderden ja-knikkers. Even verderop in de heuvels honderden windmolens. Ja ze doen in Texas ook aan alternatieve energie.
Vrijdags van Midland via Odessa (door het dal van de op een na grootste meteoor krater van de US)en Fort Stockton naar Presidio waar de FM 170 begint die naar Terlingua loopt aan de rand van NP Big Bend. Deze weg is een van de (most scenic) meest schilderachtige wegen van Noord Amerika. (110 mile long). Het is af en toe net een maanlandschap dit oud vulkanisch gebied. Het was nu ook wel erg droog omdat het sinds augustus 2010 nog niet geregend had. Je kon ook het Grande wel van de Rio aflaten want de rivier stelde niet zoveel meer voor. Vanuit Terlingua hebben we trips gemaakt door de Big Bend met onder andere de Chisos Mountains. Binnen deze kring van bergen bevind zich een dal (Chisos Mountain Basin) met een wat vochtiger klimaat dan buiten deze bergen. Alles was hier ook wat groener.
Mirjam en Wienanda hebben hier een hike gedaan terwijl wij met de auto de route naar de St Helena canyon zijn gereden waar de Rio Grande door de Bergwand snijdt die de grens met Mexico vormt. Via de foto's krijg je een beetje een indruk van de varieteit in het landschap.

Wienanda en Mirjam hebben nog een paar uur paard gereden in de dessert (zie foto's)

Langs de Rio Grande was nog een Hot Spring waar heet water uit de grond kwam wat daqn overliep in de rivier. Hier heeft Wienanda nog even ingelegen.

Op de terugweg naar Houston hebben we ook nog even gestopt bij de Pecos river die heel diep door de prairie vlakte snijdt. Van de Big Bend naar San Antonio is honderden mijlen door de prairie. Ongelooflijke afstanden waar bijna niemand woont dan alleen de ranchers.

• 08 Augustus 2011 - 11:09

Mirjam:

Zo te lezen zijn Wienan en ik paard gaan rijden in het 'toetje'? ;-)