Wij hebben de orkaan doorstaan! - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Gosse en Nellie Kolbeek - WaarBenJij.nu Wij hebben de orkaan doorstaan! - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Gosse en Nellie Kolbeek - WaarBenJij.nu

Wij hebben de orkaan doorstaan!

Door: GK (pictures provided by: GK)

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Nellie

15 September 2008 | Verenigde Staten, Houston

Dolly en Gustav kwamen niet naar Houston maar brachten wel regen en nu we toch in Houston zijn wilden we toch ook wel een hurricane meemaken. Maar om nou meteen de meest verwoestende orkaan sinds 1983 mee te maken hadden wij niet verwacht.
Niet alleen de windkracht brengt veel schade en overlast maar vooral de stormvloed aan de kust en verder naar het binnenland ook de overvloedige regen ( 200 mm in ongeveer 8 uur tijd) en daarna nog eens 100 mm de dag erna. Wij wonen naast de Buffalo Bayou. Dit is normaal een onbetekenend stroompje maar zoals je op het filmpje kunt zien wordt het een behoorlijke rivier na al die regenval.
Het oog van de orkaan is iets ten oosten van ons langs gegaan wat dus betekent dat wij niet de stilte van het oog meegemaakt hebben maar wel de hele nacht van vrijdag op zaterdag hurricane force wind van 160-180 km/hr. Wij zaten in het appartement aan de zuidzijde van het gebouw waardoor we de wind niet recht op de ramen hadden. De wind begon te waaien vanuit het noord-oosten en draaide gedurende de nacht via het noorden naar het noord-westen tijdens de passage van het oog. Aan de noordzijde van het appartementen gebouw is veel dakbedekking weggeblazen waardoor veel mensen daar lekkage hebben. Wij hebben alles droog gehouden. Wel viel ‘s avonds al een paar keer de stroom uit en ‘s nachts om 1 uur definitief. Daarmee was ook de waterpomp uitgevallen zodat je dan zowel geen water als geen electriciteit meer hebt en ook geen koeling. De hele zaterdag in de vochtige warmte gezeten. Eten warm gemaakt op de barbecue die op gas werkt. Wel even rondgereden voor zover dat kon en foto’s gemaakt van de ’devastation’. Enorm veel bomen omgewaaid welke weer de powerlines meegenomen hebben in hun val. In Downtown zijn alle ramen uit het GP Morgan Chase building gewaaid. (Een van de wolkenkrabbers dus ga maar na hoeveel glas er naar beneden gekomen is.) Gelukkig kregen wij in de nacht van zaterdag op zondag weer electriciteit terug zodat we in ieder geval weer koeling hadden en de vriezer het weer deed voordat alles bedorven was.
Alle reden om God dankbaar te zijn dat we er zo goed doorheen gekomen zijn!

• 15 September 2008 - 23:34

Albert:

Hallo familie Kolbeek,

Zo dat ziet er heftig uit zeg. Goed te horen dat jullie heelhuids er doorheen zijn gekomen! Nog een paar weken en dan zullen we de schade komen opnemen:)

Groeten Albert

• 16 September 2008 - 11:31

Marja:

Blij dat jullie er zo goed van af zijn gekomen.
    Dan valt een dagje zonder stroom nogal mee als je ziet wat een schade er is.(kan ik van hier makkelijk zeggen )
    Groetjes Marja

• 16 September 2008 - 18:52

Theo:

Zoals ik al schreef in mijn e-mail, heb Ike afgelopen zaterdag gevolgd van 8.00 am (toen hij bij Galveston aan land ging)tot 5.00 pm op CNN en de websites en live webcams. Heftige beelden, delen van daken die door de lucht vlogen, traffic lights, omgevallen bomen enz. Goed te horen dat jullie er goed van afgekomen zijn. En wij hier maar klagen dat het bijna windstil is met een hele dag miezerig regentje....
    Als je nuanceert en nagaat dat afgelopen week een vliegtuig is verongelukt in Spanje en in Rusland, een trein ongeluk in Egypte, een veerboot gezonken in Turkijë en... dan mag je dankbaar zijn dat je hier ongestoord kan leven in een wereld die in barensnood is. Eeen reden om god elke dag te danken voor al het goeds wat ons dagelijks uit genade gegeven wordt!

• 17 September 2008 - 15:33

Joke:

Hallo allemaal, net jullie laatste bericht ontvangen (en doorgestuurd). Gelukkig dat je er zo goed vanaf gekomen zijn en dat je nu anderen kunt helpen die niet zoveel geluk hebben. Naastenliefde in praktijk en zo leer je gelijk ook andere bewoners kennen. Wie weet, misschien komt dat nog eens van pas, mocht je ooit eens in de problemen zitten ;-)
    Groetjes, Joke.

• 18 September 2008 - 13:18

Joop En Riet :

Op CNN konden we alles goed volgen ,wat een geweld .Zijn opgelucht te horen dat jullie het er zo goed van af hebben gebracht ,De foto's zijn echt dramatisch (je zal er maar wonen) Gr van ons

• 01 Oktober 2008 - 09:01

Els & Albert:

Hallo!!

Al voorbereid op onze komst?
    Wij hebben er zin in!! :)
    Hopelijk is er niet veel hinder meer in de stad van de hurricain.
    Tot over twee daagjes! Koffers zijn al bijna gepakt :)

Liefs Els & Albert