Even in Nederland - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Gosse en Nellie Kolbeek - WaarBenJij.nu Even in Nederland - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Gosse en Nellie Kolbeek - WaarBenJij.nu

Even in Nederland

Door: HK

Blijf op de hoogte en volg Gosse en Nellie

29 Maart 2008 | Verenigde Staten, Houston

Eindelijk hebben we weer wat vertrouwd voedsel gevonden:D Ergens in een dorpje ten hoorden van Nouston: 'Spring'.(http://maps.google.com) Dat dorpje is helemaal op toerisme gericht. Alle huisjes zijn nu winkeltjes met souveniers van Texas, winkeltjes van verschillende landen, Nederland dus en ook Duitsland. In het Nederlandse winkeltje hadden ze gelukkig veel dingen die we in Amerikaanse winkels niet kunnen kopen. Dus we hebben wat conimex spullen, peperkoek enzovoorts gekocht. Kostte wel wat meer dan normaal, maar dat hebben we er dan maar voor over ;) Verder hadden zo natuurlijk Delfts blauw en 'wooden shoes'.
Een van de verkoopsters kon nog Nederlands praten, maar ze praatte wel zo mooi 'Amerikaawns Niederlends';)
Daarna nog even een souvenierswinkeltje van Texas binnengelopen (Texas Store). Spijtig genoeg waren wij niet in de gelegenheid wat langer te verblijven in het uiterst interessante dorpje aangezien wij allen een druk bezet programma hadden;)
We zijn nog even een stukje verder gereden op zoek naar de 'Cypress Trails'(http://www.horseridingfun.com/index.html). Als je zin hebt kan je de website bekijken, maar samengevat is het een ranch met paarden die je kan huren voor een bepaalde tijd (of kopen) om dan in een bosrijke omgeving te kunnen rijden. Daar wat informatie gevraagd en gekregen. Daarna weer naar huis gereden om wat te eten. 's Middags zijn we naar Nederland gegaan... Een plaatsje ten oosten/noord-oosten van Houston. (Btw: opnieuw biedt maps.google.com of google earth uitkomst). In 1897 besloot ene meneer Rienstra op die plek de kolonie 'Nederland' vestigen. Hij, zijn broer Dan en zus Fannie waren de eerste bewoners van Nederland. In de loop der jaren kwamen er steeds meer Nederlanders naar Nederland. Ook Fransen kwamen uit Nova Scotia in het noord-oosten van Canada.(Ode aan Google Earth/ maps.google.com). Er zijn nu nog steeds Nederlandse namen te vinden en er staat een windmolen. Die windmolen is een museumpje met allemaal dingen van de eerste bewoners: originele trouwboekjes, krantenartikelen, bijbels, boeken, klompen en...schaatsen. Toch hebben ze 1 keer gebruik kunnen maken van hun schaatsen, in 1897. Dat was de énige keer dat ze daar ooit hebben kunnen schaatsen! Op het 'Sabine Lake'.
Naast die windmolen stond nog een oud Frans huis. Daar zijn we ook nog even ingegaan en rondgekeken.
Het was weer een behoorlijk eindje terugrijden (1,5 uur) maar toen we thuiskwamen konden we eindelijk genieten van een Hollandse KROKET :D
Voor de foto's zie de video bij dit verhaal.

• 29 Maart 2008 - 10:00

Els:

En ik bij de titel denken dat jullie een bliksembezoek ofzo gingen doen! joepie!
    Nee hoor, zelfs in amerika kan je naar nederland... :s haha
    Maar ziet er leuk uit hoor!! :)

Kusje voor iedereen en tot skypes of mails!

• 29 Maart 2008 - 11:06

Anja:

Leuk!!! En inderdaad ode aan google maps. Anders had ik jullie nooit kunnen vertellen dat er een Little Dutch Girl winkeltje 'vlakbij' was! ;) Volgens mij heeft Mirjam het verhaal geschreven, of niet?
    Veel plezier met alle Nederlandse dingetjes en blijf Texas ontdekken!

xxx Anja

• 29 Maart 2008 - 11:07

Anja:

Of Hans heeft het geschreven, dat kan ook... ;)

• 29 Maart 2008 - 16:33

HK:

staan verder ook geen initialen boven het bericht;)

• 29 Maart 2008 - 18:48

Carla:

Hoi fam. Leuk verhaal en lekker veel foto's. Liepen daar zeker ook nog wel andere Nederlanders?
    En ja Nellie, jullie kaartje kwam precies vandaag met de post. Wat een timing!!!

• 30 Maart 2008 - 15:11

Anja:

Die initialen zag ik pas later HK! Al die smileys ertussen en de tekst, dat kwam niet van papa of mama.... Maar lekker tegeod gedaan aan de kroketten?

• 30 Maart 2008 - 18:54

Jo&hanneke Vdheide:

Tja, er gaat toch niets boven de echte Hollandse kroket en frikandel! Maar zo te zien vermaken jullie je wel. Goed dat ze Gosse en Hans meteen achter de tralies hebben gezet, trouwens. Hier alles oke, het regent wel veel maar de tijd is vannacht verzet dus nu wordt het zomer! Met Pasen mooie diensten gehad met koortje en trompet & orgel en op Goede Vrijdag belijdenis doen van Adriënne en Marleen. Verder gb! Hartelijk gegroet!

• 02 April 2008 - 15:01

Erik D.:

eej HK ;)
    heb je mn mail al gezien? (hotmail)

• 18 April 2008 - 19:22

Wim En Rina:

Eindelijk even een berichtje van ons....
    Wat leuk zeg om te lezen en te bekijken wat jullie zoal in je vrije tijd doen!
    Gosse, stoer hoor, die Rodeo foto.
    Zijn jullie het intussen al aardig gewend? Ja peperkoek, dat zou ik ook echt missen...
    A3ne is naar Engeland vertrokken afgelopen zaterdag, ze had er veel zin in. Corina vertekt zaterdag vanuit Finland naar China.
    maar via de mail zullen we nog uitgebreider verslag doen hoor,want dat is hier eigenlijk niet zo geschikt voor he? Groetjes uit Terneuzen en het gan jullie goed! Wim en Rina